Razvoj automobila marke Apple – Gdje je pošlo u krivom smjeru? Nakon desetljeća uloženih u razvoj autonomnog automobila, Apple je odlučio ovog tjedna povući potez sličan AirPower-u i prekinuti projekt. Apple Car više ne postoji i Apple više ne planira izdati električno vozilo s vlastitom markom. Stotine inženjera i stručnjaka za vozila koji su radili na ovom projektu će biti otpušteni ili raspoređeni u druge timove unutar Applea, uključujući tim za umjetnu inteligenciju. Apple Car je jedna od najdugovječnijih glasina o kojima izvještavamo, ali nikad nije materijaliziran proizvod, stoga smo odlučili osvrnuti se na neke ključne trenutke u povijesti Apple Car-a i pružiti vam uvid u to što je pošlo po zlu.

2015 – Rani razvoj

Leasing vana sa Apple oznakom

Zaposlenici regrutovani za tajni istraživački lab

Razvoj automobila marke Apple - Gdje je pošlo u krivom smjeru?

Različiti naslovi i detalji

U ranim fazama razvoja, 2015. godine, primećen je kombi sa Apple obeležjima koji je bio iznajmljen od strane kompanije u mestu Concord, California. Na krovu kombija su bili montirani LiDAR uređaji, što je upućivalo na upotrebu kombija za testiranje softvera za autonomnu vožnju. Ova pojava je izazvala mnogo glasina o Apple Car projektu.

Tokom istog meseca, neimenovani zaposlenik Apple-a je izjavio za Business Insider da će Apple dati Tesli „žestoku konkurenciju“, dok je Financial Times izvestio da Apple regrutuje stručnjake iz automobilske industrije za tajni istraživački laboratorij. Wall Street Journal je kasnije objavio detalje o stotinama zaposlenika koji rade na Apple električnom vozilu.

Ove godine se povećao broj naslova i detalja o Apple Car projektu:

  • Tim Cook, izvršni direktor Apple-a, je navodno odobrio projekat autonomne vožnje 2014. godine.
  • Projekat je vodio Steve Zadesky, Apple potpredsednik za dizajn proizvoda i bivši inženjer Ford-a, a nadgledao ga je Dan Riccio, Apple viši potpredsednik za hardver.
  • Prema Bloomberg izveštaju, Apple je planirao da proizvede vozilo do 2020. godine, dok je Wall Street Journal naveo da bi moglo biti spremno već 2019. godine.
  • Apple je razgovarao sa kompanijama Magna Steyr, BMW i drugim automobilskim kompanijama u potrazi za partnerom.
  • The Guardian je objavio izveštaj o tome da Apple radi ne samo na električnom vozilu, već i na autonomnom vozilu. Takođe se spominjalo da Apple već ima prototipove spremne za testiranje, što se ispostavilo kao netačna informacija.
  • Bivši izvršni direktor General Motors-a, Dan Akerson, izjavio je da Apple potcenjuje teškoće poslovanja u automobilskoj industriji. „Oni nemaju pojma u šta se upuštaju“, izjavio je Akerson.
  • Apple je angažovao veliki broj stručnjaka iz auto industrije i kompanija sa ekspertizom u autonomnoj vožnji.
  • „Tajno“ sedište Apple Car projekta bilo je smešteno u Sunnyvaleu, Kalifornija, nedaleko od Infinite Loop kampusa.

2016 i 2017 – Prvi znakovi problema

Odlazak Stevea Zadeskog

Razvoj automobila marke Apple - Gdje je pošlo u krivom smjeru?

Promjene u vođstvu

Testiranje autonomne vožnje

Razvoj automobila marke Apple - Gdje je pošlo u krivom smjeru?

Projekat preusmjeren na razvoj softvera

Prvi znakovi problema sa Apple Car projektom javili su se u januaru 2016. godine, kada je vođa projekta, Steve Zadesky, napustio kompaniju. U isto vreme, Apple je registrovao nekoliko domenskih imena, uključujući apple.car i apple.auto.

Bob Mansfield, bivši Apple viši potpredsednik za tehnologije, se vratio iz penzije kako bi preuzeo vođstvo nad projektom. Pod njegovim vođstvom, fokus se prebacio na razvoj sistema za autonomnu vožnju sa ciljem da se u budućnosti sklope partnerstva sa proizvođačima automobila. Razvoj projekta je bio podeljen na hardver i softver za vozilo.

Sa promenom vođstva, mnogi zaposlenici su dobili otkaze ili su raspoređeni na druge timove unutar Apple-a. Krajem 2016. godine, došlo je do velike krize, kada je Apple „odustao“ od planova da proizvodi sopstveno vozilo i dao je timu Boba Mansfielda rok do 2017. godine da dokaže izvodljivost razvoja sistema za autonomnu vožnju.

Početkom 2017. godine, bele Lexus RX450h SUV vozila sa LiDAR tehnologijom i vozačima iz Apple-a su primećena u Bay Area regionu, a Apple je koristio ova vozila za testiranje svojih sistema za autonomnu vožnju sve do danas. Takođe se spekulisalo da je Apple testirao svoju tehnologiju za autonomnu vožnju na objektu u Arizoni.

Apple je tada radio na izradi autonomnog autobusa u saradnji sa Volkswagen-om, ali je taj projekat otkazan.

Tim Cook, izvršni direktor Apple-a, je donio neuobičajenu odluku da potvrdi da Apple radi na tehnologiji autonomne vožnje. „Fokusiramo se na autonomne sisteme“, izjavio je Cook. „To je ključna tehnologija koju vidimo kao veoma važnu.“ Opisao je projekt kao „majku svih AI projekata“ i rekao da je „jedan od najtežih AI projekata na kojem radimo“.

2018 i 2019 – Odustajanje od kompletnog automobila

Širenje flote vozila za testiranje

Razvoj automobila marke Apple - Gdje je pošlo u krivom smjeru?

Izlazak Boba Mansfielda iz penzije

Istraživanje LiDAR senzora

Razvoj automobila marke Apple - Gdje je pošlo u krivom smjeru?

Dizajnerske špekulacije

Tokom 2018. godine, Apple je nastavio da proširuje broj SUV vozila koja koristi za testiranje softvera za autonomnu vožnju. Analitičar Ming-Chi Kuo je izjavio da će Apple Car biti naredni „zvezdani proizvod“ kompanije i da će biti lansiran između 2023. i 2025. godine. Kuo je tvrdio da će on revolucionizovati tržište automobila, upoređujući ga sa lansiranjem iPhone-a.

Godina 2018. je protekla bez većih vesti o Apple Car projektu, jer je Apple iza kulisa radio na razvoju sistema za autonomnu vožnju. Međutim, prema spekulacijama, projekat je ponovo oživljen krajem godine zbog angažovanja bivšeg vođe inženjera Ford-a, Douga Field-a.

Tokom 2019. godine, pojavile su se naznake da Apple Car još uvek nije u potpunosti odbačen. Apple je razgovarao sa proizvođačima LiDAR senzora u potrazi za naprednim rešenjima. Takođe su kupili startup kompaniju Drive.ai koja se bavila razvojem vozila sa sistemima za autonomnu vožnju.

Sredinom 2019. godine pojavile su se zanimljive glasine da je Jony Ive želeo dizajnirati Apple Car bez volana, a taj koncept se kasnije ponovo pojavio.

2020 i 2021 – Nova promjena u vođstvu

Smjena vođstva

Povratak glasina o Apple partnerstvu sa Hyundaijem

Razgovori s japanskim proizvođačima automobila

Odlazak Douga Fielda

  1. godina je bila godina pandemije i tokom 11 meseci nismo čuli ništa o Apple Car. Međutim, iza kulisa je došlo do novih promena u vođstvu projekta. Bob Mansfield je izašao iz projekta, a razvoj Apple Car je prebačen pod John-a Giannandrea, šefa odeljenja za veštačku inteligenciju, dok je Doug Field bio odgovoran za svakodnevne operacije.

U decembru 2020. godine počele su glasine o mogućem partnerstvu između Apple-a i Hyundai-a za razvoj Apple Car-a, a Hyundai je čak potvrdio tu saradnju, ali je kasnije povukao tu izjavu. Apple je takođe razgovarao sa nekoliko japanskih proizvođača automobila, ali nijedno partnerstvo nije rezultiralo. Takođe su se pojavile glasine da bi Apple mogao koristiti Hyundai-inu električnu baterijsku platformu E-GMP, ali do toga nije došlo.

Krajem 2021. godine Doug Field je napustio Apple, a došlo je do još jedne promene u vođstvu, pri čemu je Kevin Lynch, šef Apple Watch-a, preuzeo projekat pod John-om Giannandrea.

2022 i 2023 – Dizajn bez volana

Glasine o novom dizajnu Apple Car-a

Problemi s tehnologijom autonomne vožnje

Planovi za lansiranje Apple Car-a 2028.

  1. godine su se glasine o Apple Car-u ponovo pojačale nakon izveštaja „The Information“ o mogućem dizajnu sa četiri sedišta koja su okrenuta prema unutra, zakrivljenim krovom i velikim ekranima na zadnjem delu sedišta koji se podižu i spuštaju. Spominjao se automobil bez volana i pedala.

Isti izveštaji su ukazali da tehnologija za autonomnu vožnju u Apple automobilima zaostaje, jer su vozila imala problema sa vožnjom po traci i poteškoćama u navigaciji ulicama. Prema izveštaju, jedno vozilo je skoro udarilo pešaka.

Kasnije tokom 2022. godine, „Bloomberg“ je izvestio da je Apple ponovo odustao od potpuno autonomnog vozila i da se umesto toga fokusira na samoupravljajući režim koji bi funkcionisao samo na autoputu. Planirano je lansiranje Apple Car-a za 2026. godinu sa smanjenim funkcionalnostima.

Umesto futurističkog dizajna bez volana, automobil je trebalo da ima tradicionalniji dizajn i cenu od oko 100.000 dolara.

Glasine o Apple Car-u su se smanjile tokom 2023. godine i gotovo da nije bilo vesti o projektu tokom cele godine. U septembru 2023. godine, analitičar Ming-Chi Kuo je izjavio da je projekat izgubio svu vidljivost i upozorio je da bez akvizicije, Apple neće imati šansu da proizvede vozilo u narednim godinama.

2024 – Problem s projektom

Još jedna promjena dizajna

Odluka da se odustane od Apple Car-a

Fokus na AI

U januaru 2024. godine, „Bloomberg“ je izvestio da je Apple još jednom smanjio dizajn Apple Car-a, odustajući od planova koji su podrazumevali naprednije funkcije autonomne vožnje. Umesto toga, Apple se odlučio za karakteristike asistencije vozaču slične onima koje koriste vozila Tesla, sa mogućnostima upravljanja i ubrzavanja/kočenja.

Iako je Apple imao cilj da lansira Apple Car 2026. godine, nakon novih izmena plana lansiranje je pomaknuto na 2028. godinu. „Bloomberg“ je upozorio da ako Apple odluči da nije u mogućnosti da pruži električno vozilo sa ovim smanjenim setom funkcija, izvršni direktori bi mogli otkazati projekat.

Samo mesec dana nakon tog izveštaja, izvršni direktori u Apple-u su odlučili da se definitivno odustane od Apple Car projekta i umesto toga će se fokusirati na veštačku inteligenciju. Neke od zaposlenih na projektu Apple Car će biti premeštene u tim za generativnu veštačku inteligenciju u Apple-u, dok će drugi biti otpušteni ili će imati priliku da se prijave za nova radna mesta u Apple-u.

Trenutno, projekat Apple Car se pridružuje još dva otkazana projekta u Apple-u – AirPower punjaču koji je otkazan 2019. godine i Apple TV uređaju koji se spekulisao nekoliko godina, uglavnom oko 2014. godine.

Zaključak

Promjene u vođstvu kao glavni uzrok

Nedostatak sigurnosti u autonomnu vožnju

Konačna odluka o završetku projekta

Pregled istorije Apple Car-a jasno pokazuje da su česte promene u vođstvu i česte promene u pravcu projekta imale negativan uticaj na mogućnosti Apple-a da razvije i lansira vozilo.

Izvršni direktori Apple-a nikada nisu bili potpuno uvereni u izvodljivost Apple Car-a zbog ogromnih troškova i rizika u vezi sa sposobnostima autonomne vožnje. Takođe, nije postojala osoba u Apple-u koja bi mogla da sprovede ovaj projekat do kraja.

Ovi izazovi, zajedno sa tehničkim problemima i nedostatkom sigurnosti u autonomnu vožnju, doveli su Apple do konačne odluke da obustavi razvoj Apple Car-a i preusmeri se na projekte u oblasti veštačke inteligencije.

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *

Ova stranica koristi kolačiće kako bi vam pružila bolje iskustvo pregledavanja. Pregledavanjem ove web stranice, slažete se s našom upotrebom kolačića.